Ayva Tatlısı




Çiçeğinin açmasıyla yazı müjdeleyen, meyveye döndüğünde azlık ya da çokluğuyla kışın nasıl geçeceği hakkında bilgi verdiği öne sürülen, adına türküler yazılmış, bir meyvedir Ayva. Meyve olmasına meyve de yemeklerde ne işi var. İşte öyle bir meyve ki tatlıdan tuzluya her türlü kullanılabilen ayva; Osmanlı mutfağının da yemeklerine girerek mutfaklarımızdaki haklı yerini almıştır. Ben de yıllar önce bir kez “ayva da kereviz” tarifini denemiştim. Hiç kimse ayvayı bilememiş, kereviz zannetmişlerdi. Çok beğenerek yemişlerdi. Şimdi nasıl yaptığımı tam olarak hatırlayamıyorum. Bir dergiden almıştım tarifini, evi biraz karıştırırsam tarifi bulabilirim sanırım. İkisinin de tam zamanı. Neyse biz tadına doyamadığımız ayva tatlısına gelelim. Tatlıyı yaparken çekirdeklerini içine atınca rengi çok güzel olur derler hep. Her defasında denemekle beraber hiç dedikleri gibi olamadı. Ben de çok az gıda boyası kullanıyorum. Bir akşam otururken büyük kızım canının tatlı istediğini söyledi ne yapsak acaba derken aklıma ayvalarımız geldi. Saat gece 10 falan. Yaparım annem ben sana tatlı deyip, girdik mutfağa. Bakalım ne yapmışız.
MALZEMELER
• 3 adet orta boy ayva
• 1 su bardağı şeker
• 1 çimdik gıda boyası
• Ayvaların üstünü geçecek kadar su
• Karanfil (2-3 tane)
ÜZERİ İÇİN
• Kaymak
• Ceviz
• Her ayva için 1 tatlı kaşığı esmer şeker
YAPILIŞI
1. Ayvalar soyulur.
2. Önce iki ucu kesilip atılır.
3. Sonra ortadan 2 ye bölünür.
4. Çekirdek yuvaları temizlenir. Ortasındaki sertlik temizlenir.
5. Ayvaları düzgünce yerleştirebilecek bir tencere ya da tava alınır.
6. Ayvalar içine oturtulur.
7. Üstüne çıkacak kadar su konur.
8. Şeker, karanfil, gıda boyası ilave edilip suyu şöyle bir çalkalanır.
9. Suyu kaynayınca altı kısılır, kapağı kapatılır.
10. Ayvalar yumuşamaya başlayıncaya kadar pişirilir.
11. Ne çok diri bırakılmalı, ne de çok pişirilmelidir. Arada sırada çevrilmek suretiyle her yerinin eşit pişmesi sağlanır.
12. Bir çatalı batırdığınızda kolay girip çıkıyorsa pişmiş demektir. Yayılmışsa ayvalar çok pişmiş çatal çok zor batıyorsa, henüz pişmemiş demektir.
13. Ayvanın cinsine göre pişme süresi kısalıp, uzayabilir. Pişmeyen suyunu çekmiş ayva için tekrar sıcak su ilave edilip pişmesi sağlanır. Fırına gireceği için biraz diri kalmasında hiçbir sakınca yoktur.
14. Pişen ayvalar fırına uygun bir kaba alınır. Tenceredeki suyu ayvaların üzerinden gezdirilerek fırın kabına dökülür.
15. Her bir ayvanın ortasına birer tatlı kaşığı semer şeker serpilir.
16. 180 derece fırında üzerleri hafifçe kızarıncaya kadar fırınlanır.
17. Fırınlandıktan sonra servis tabağına alınır.
18. Ortalarına önce kaymak sonra ceviz serpilerek, ya da tam tersi olan önce ceviz üstüne kaymak konulup, servis edilir.
19. Vanilyalı dondurma da çok güzel gidebilir,üstünde. Ben denemedim deneyen olursa yorumu öğrenmek beni çok mutlu eder.
NOT: Hiç fırınlamadan ocakta suyunu biraz çektirip, yapılabilir.

Yorumlar

Hayatın Tatları dedi ki…
Bende bu akşam ayva tatlısı yapmıştım ama fotograflarını bir türlü bilgisayara atamadığım için çiçeği burnunda bloguma ekleyemedim. Ben yaparken düdüklüde haşlıyorum çok kısa bir sürede tatlı hazır oluyor. Birde üzerine kaymak yerine beyaz pasta kreması yaptım bol ceviz ile harika ve çok hafif bir tatlı oldu tavsiye ederim. Birde gıda boyası yerine ben içine vişneler koydum sizin resimdeki kadar güzel ve canlı olmadı ama normalden biraz daha pembe oldu...Ellerinize sağlık
naz dedi ki…
ayvanın sertlik durumuna ve zamanın yeterliliğine göre bende zaman zaman düdüklü kullanıyorum.
vişneli olarak bende deneyeceğim,
yorumun için teşekkür ederim. bloğunda da başarılar dilerim.
Adsız dedi ki…
benim adım beyhan annem dün akşam yaptı süper bir şey bu fotarafını bilgisayara ataMADIM gerçekten atmak isterdim güzel bir tatlı sizede öneririm NOT: soğuk yemeyin ayrıca üstüne kaymak koyun annemin eline sağlık nefissssssssssssssssssssssssssssssssssss gerçekten bu tatlıyı yemelisiniz

Popüler Yayınlar