ZEYTİNYAĞLI KABAK ÇİÇEĞİ DOLMASI













Yıllar önce İzmir’de yan komşumuzun babasının yaptığı ve bize de ikram ettikleri kabak çiçeği dolması ile ilk karşılaşmamdı. Adını duymuştum ama hiç yememiştim. Giritlilerin ve Kıbrıslıların yaptığı söylenirdi hep, tarifini istediğimde her zaman yaptığımız dolma içi gibi cevabını almıştım. Uzun zaman cesaret edemedim yapmaya. Sonra bir Çarşamba günü iş dönüşü pazara uğramıştım. Baktım köylü kadınının önünde boynu bükük öylece duruyorlar. Hiç düşünmeden aldım. Eve gelir gelmez suya ısladım, ama gece yarısını buldu doldurup pişirmem. Öyle güzel oldular ki. O gün bu gündür kabak çiçeği dolması çiçek buldukça yapılır bizim evde. Kuşadasında pazara her gidişimde aldım. Sırf çiçek almaya gittiğim bile olmuştur. Kızlar bayılıyorlar. İstanbul’da bulmak mümkün değil. Son defa yaptığımda teknenin havuzluğunda ve çiçeklerin içini temizlerken, Fransız bayraklı bir tekne yanaştı yanımıza. İçlerinden bir bayan dikkatle elime bakıp, çiçekleri merak etti, ben dolmasını yaptığımı söyleyince ilgisini çekti ve kendisinin şef olduğunu söyleyip, izlemek için izin istedi, bende bizim tekneye davet ettim, çok memnun oldu ve hemen elinde kalem ve kağıdıyla geldi. Tarifi aldı, iç malzemenin tadına baktı, dolduruluşunu seyretti, sonra teşekkür edip gitti. Ben daha sonra pişen kabak çiçeği dolmalarından bir tabak hazırlayıp onlara ikram ettim. Çok beğendiklerini söylediler. Onlarda bize teknede yaptıkları “limonda çiğ balık” tan ikram ettiler. Mükemmeldi. Ben ilk defa yiyeceğim için temkinli yaklaşmıştım. Tek kelimeyle harikaydı. Tarifini bilahare vereceğim. Günümüzde aylarca aynı apartmanda yan yana oturduğunuz komşunuzla bir kere bile konuşmamışken, denizde ilk defa karşılaştığınız insanlarla kalıcı dostluklar kurabiliyorsunuz. Şimdi kabak çiçeğinde sıra.
MALZEMELER
• 15-20 adet kabak çiçeği
• 15-20 tatlı kaşığı pirinç (tepeleme)
• 2 adet domates
• 2 adet kuru soğan
• 2 yemek kaşığı kuru nane
• Tuz, karabiber(isterseniz iç malzemesini fıstık, üzüm, yenibahar ve tarçın da ekleyebilirsiniz.)
• 1 kesme şeker
• 2 tatlı kaşığı
• Bir çay bardağı Zeytinyağı
YAPILIŞI
1. Zeytinyağının yarısı tencereye konur.
2. Soğanlar incecik kıyılır.
3. Domatesler rendelenir.
4. Soğanlar ısınmakta olan yağa ilave edilerek renk değiştirinceye kadar kavrulur. (yakmadan)
5. Domatesler ilave edilir suyunu salıp çekmeye başladığında yıkanmış pirinçler ilave edilir. Pirinçlerde kavrulur ve 1 su bardağı kadar su, tuz, şeker ve limon suyu ilave edilip karıştırılır ve bir taşım kaynatıldıktan sonra altı kapatılır.
6. En son olarak nane ve karabiber eklenir karıştırılır, ılınmak üzere kenarda bekletilir.
7. Diğer tarafta, kolay açılmaları için suya ıslattığımız kabak çiçekleri güzelce yıkanıp içleri temizlendikten sonra (körpe ise içleri alınmasa da olur.) hazırladığımız içten birer tatlı kaşığı alıp çiçeklerin içine doldurulur. Üstlerinden birer parmak eksik doldurulur. Kabak çiçeklerini çok dikkatli doldurmak gerekir çok kolay parçalanırlar. Yırtılsalar da bir kenarına harç koyup sarabilirsiniz.
8. Dolmalar; pişireceğimiz tencereye düzgünce yerleştirilir. Üzerine bir tabak kapatılır. En son sıradaki dolmaların hizasına kadar su konur. Yarısını bıraktığımız zeytinyağı ve biraz tuz ilave edildikten sonra kısık ateşte pişirilir. Arada suyunu kontrol etmekte fayda vardır. Zira her pirinç farklı miktarda su çeker.
9. Arada su ilave edilecekse sıcak su ilave edilmelidir.
10. Pişen dolmanın altı kapatılır soğumaya bırakılır.
11. Soğuk servis edilir.
Afiyet olsun.

Yorumlar

Popüler Yayınlar