Hünkâr Beğendi







Buzdolabımda 2 tane patlıcanım ve 250-300 gr. kadar kuşbaşı etim vardı. Ne yapabilirim diye düşünürken bir taraftanda Filiz hocadan aldığımız tariflere bakıyordum ki daha önce hiç yapmadığım, bizimkilerinde ilk kez tadacağı Hünkâr Beğendi’nin tarifini gördüm. Acaba yerler mi yemezler mi diye çelişkide kaldım ama merak ağır bastı ve denemeye karar verip, işe koyuldum. Sonuç başarılıydı ve geri bildirimler de olumluydu. Ben aşağıdaki tarifi yarı ölçülerde yaptım. 3 kişi olduğumuz için evde, bize tam geldi diyebilirim. Zor ve uzun bir uğraş da gerektirmedi. Sadece etim dana olduğu için düdüklüde 20-25 dakika ön pişirme yaptım. O da patlıcanlar oluncaya kadar pişti. 1 saat içinde her şeyiyle hazırdı. Malzemeleri tarife sadık kalarak yazdım, yapılışını kendi yaptığım şekliyle aktarıyorum.
MALZEMELER
• 2-3 adet domates orta boy
• 7-8 adet yeşil biber
KEBAP İÇİN:
• 800 gr. kuzu kuşbaşı (ben dana kullandım.)
• 1/2 su bardağı sıvıyağ
• 2 adet soğan
• 1 adet havuç
• 5 yemek kaşığı tereyağı
• 1 yemek kaşığı salça
• Tuz
KEBABIN YAPILIŞI
1. Sıvıyağ tencerede yada tavada kızdırılır, etler eklenir, önce harlı ateşte her tarafı renk değiştirinceye
2. kadar, sonra orta ateşte suyunu salıp çekinceye kadar kavrulur.
3. Ayrı bir tavada tereyağı eritilir, önce havuçlar(havuç biraz geç pişer) bir süre sotelendikten sonra soğanlar eklenip sotelemeye devam edilir. Sotelenen havuçlar ve soğanlar pişmekte olan etlere eklenir. Salçası tuzu ve sıcak suyu konur ve tencerenin kapağı kapatılıp kısık ateşte pişmeye bırakılır.
4. Arada sırada etin pişip pişmediği kontrol edilip pişmemişse azar azar sıcak su ilavesi ile pişmesi sağlanır. Etler piştiğinde tencerede bulunan sos çok kalın olmayan bir kıvamda olmalıdır. (önce 1 bardak kadar koyup etlerin pişmesine göre ilaveler yapabilirsiniz. Kuzu eti çabuk pişer 1 su bardağı sıcak su etli sos için yeterli olacaktır. İlave sular mutlaka azar azar verilmelidir. )
BEĞENDİ İÇİN
• 1 kavanoz hazır közlenmiş patlıcan (4-5 adet kemer yada 2-3 adet bostan patlıcan)
• 6 yemek kaşığı tereyağı
• 1 su bardağı un
• 1 su bardağı süt (kıvamı katı olursa süt ilave edilebilir ben ettim.)
• 1 su bardağı kaşar peyniri rendesi
• Tuz
BEĞENDİNİN YAPILIŞI
1. Patlıcanın hazır olmadığını varsayarak; Etler ocağa alınmadan 15-20 dakika önce Patlıcanlar fırında veya ocak üstünde közlenirler.
2. Közlenen patlıcanlar bir poşet içinde soğumaya bırakılır.(poşet kolay soyulmasına yardım ediyor.)
3. Soğuyan patlıcanlar önce küçük parçalara ayrılır, sonrada bir çatal ile ezilerek dirice bir püre haline getirilir.
4. Bir sos tenceresi içinde yağ eritilir.
5. Un eklenir kokusu çıkıncaya kadar kavrulur.(yanmasın)
6. Ezdiğimiz patlıcanlar una eklenir birlikte birkaç kez çevrildikten sonra,
7. Süt yavaş yavaş eklenir. (Süt, kimisine göre soğuk, kimisine göre de ılık ilave edilmelidir. Ben hepsini denedim. Altını kapatıp tencereyi biraz ılıttıktan sonra oda ısısındaki süt ilave edilirse daha başarılı, topaklanma daha az olabiliyor.) Boza kıvamında pişirilir.
8. Ocaktan almaya yakın kaşar peyniri ilave edilir ve karıştırarak tüm malzemenin birbiriyle kaynaşması ve özleşmesi sağlanır.
9. Bu arada fırında ya da yanmaz tavada domatesler ve biberler közlenerek pişirilir.
Tavada: domatesler ortadan 2 ye bölünür biraz tuz serpilir içi tavaya gelecek şekilde yerleştirilir. Kısık ateşte pişirilir. Sonra diğer tarafı çevrilerek her tarafının pişmesi sağlanır.
HÜNKÂR BEĞENDİ’NİN SERVİSİ:
a) Beğendi; yani patlıcanlı harç servis tabağına alınır.
b) Hazırlanan etli sos beğendinin üstüne dökülür.
c) Kenarlarına közlenen biber ve domatesler konularak servis edilir.

NOT: patlıcanlı harç koyulaşırsa çok az süt ilave edilerek kıvamı ayarlanabilir.
hünkarbeğendi yaparken kuzu eti daha lezzetli olur.
Et pişerken, eti soğuk suya koyarsanız, etin vitamini suya geçer, eğer sıcak suya koyarsanız, etin etrafında oluşan tabaka, vitamininin ette kalmasını sağlar.
Yani, et suyu elde etmek için ilk pişirirken soğuk su, yumuşak bir et yemeği yapmak istiyorsanız ete sıcak su eklemek gerekir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar